Megjelent az ESG-törvény végrehajtási rendelete
Megjelent az ESG-törvény végrehajtási rendelete
2024. augusztus 15-én megjelent a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága rendelete - 13/2024. (VIII. 15.) SZTFH rendelet - a vállalkozások fenntarthatósági célú átvilágítási kötelezettségei teljesítésének részletszabályairól.
A rendelet a vállalat és beszállítói ESG-kockázatainak értékelését és kezelését, valamint az ESG Beszámoló elkészítésének és közzétételének részleteit határozza meg.
A jogszabály alapján a vállalkozás feltérképezi a saját és leányvállalatai, valamint közvetlen szállítóinak kapcsolódó tevékenységeit azoknak az általános területeknek az azonosítása céljából, ahol a környezeti, társadalmi vagy vállalatirányítási szempontból káros hatások a legnagyobb valószínűséggel következhetnek be, és a legsúlyosabbak lehetnek.
A közvetlen szállítók vizsgálata a kockázatok mérlegelésén alapuló lényegességi vizsgálattal kezdődik, amelybe egy előminősítési lépcsőt is be lehet iktatni, így csak az ESG szempontból kockázatosabbnak minősülő szállítókat kell bevonni a részletes átvilágítási folyamatba.
Az átvilágítás során a beszállítókat 12 csoportba kell osztani, attól függően, hogy a székhelyük
a) Magyarországon, más EGT-országban vagy Svájcban,
b) OECD országban, vagy
c) harmadik országban található,
illetve, hogy nagy-, közép-, kis- vagy és mikrovállalat kategóriába tartoznak.
A kockázatos szállítókkal a rendeletben meghatározott kérdőíveket kell kitöltetni: százas nagyságrendű kötelező és több tucat önkéntesen megválaszolható kérdéssel - minél nagyobb a vállalat mérete, annál több a kötelező kérdés.
A káros hatások felméréshez a vállalkozásoknak kockázatelemzési rendszert kell alkalmaznia, amelynek két fő pillére az évente, minden év június 30-ig lefolytatott éves, és az eseti jellegű kockázatelemzési folyamat.
Eseti kockázatelemzést minden, külső vagy belső panaszkezelési rendszerben megtett, ESG kockázatra vonatkozó bejelentés alapján le kell folytatni, a kiváltó ok bejelentése, vagy a cég tudomására jutástól számított 30 napon belül, de ha társadalmi felelősségvállalással vagy környezetvédelemmel kapcsolatos kötelezettségszegés merül fel, akkor haladéktalanul.
A kockázatelemzési rendszert legalább évente felül kell vizsgálni, és értékelni kell az ehhez kapcsolódó beszámolási folyamatot.
A kockázatok értékelésére a vállalkozásnak saját módszertant kell kidolgoznia, amelyhez figyelembe kell venni az azonosított kockázatok lehetséges hatását, illetve előfordulási gyakoriságát, valamint a vállalkozás képességét azok kezelésére.
Az azonosított kockázatokat a súlyosságuk és bekövetkezésük valószínűsége alapján a cégnek rangsorolnia kell, és a súlyosabbaktól a kevésbé súlyosabbakig haladva az összes kockázatot kezelnie kell: azaz megelőzni, mérsékelni, megszüntetni, vagy minimálisra csökkenteni.
A szállítók által okozott káros hatásokkal kapcsolatos korrekciós intézkedések meghozatala a vállalat esetében önkéntes, illetve felhívhatja a szállítókat, hogy szüntessék meg a kockázatot.
A rendelet szabályozza az ESG Beszámoló minimumkövetelményeit, tartalmát, formai követelményeit és közzétételének részletszabályait is. A cégnek a saját, illetve az SZTFH holnapján is közzé kell tennie a beszámolókat. Ez utóbbit a hatóság -cégnév, adószám vagy cégjegyzékszám alapján - kereshető adatbázis formájában elérhetővé teszi.
Tekintettel arra, hogy a rendeletnek történő megfelelés a legtöbb esetben teljesen újfajta adatgyűjtést és kockázatkezelési módszertant jelent az érintett vállalatok számára, ráadásul az ESG Beszámoló tartalmát tanúsíttatni is kell, ezért a sikeres megfelelés érdekében javasoljuk a vállalatok számára a felkészülés mielőbbi elindítását, melyhez szakértői csapatunk szívesen nyújt támogatást.
Bővebb információ és elérhetőség: esg@bdo.hu
A rendelet a vállalat és beszállítói ESG-kockázatainak értékelését és kezelését, valamint az ESG Beszámoló elkészítésének és közzétételének részleteit határozza meg.
A jogszabály alapján a vállalkozás feltérképezi a saját és leányvállalatai, valamint közvetlen szállítóinak kapcsolódó tevékenységeit azoknak az általános területeknek az azonosítása céljából, ahol a környezeti, társadalmi vagy vállalatirányítási szempontból káros hatások a legnagyobb valószínűséggel következhetnek be, és a legsúlyosabbak lehetnek.
A közvetlen szállítók vizsgálata a kockázatok mérlegelésén alapuló lényegességi vizsgálattal kezdődik, amelybe egy előminősítési lépcsőt is be lehet iktatni, így csak az ESG szempontból kockázatosabbnak minősülő szállítókat kell bevonni a részletes átvilágítási folyamatba.
Az átvilágítás során a beszállítókat 12 csoportba kell osztani, attól függően, hogy a székhelyük
a) Magyarországon, más EGT-országban vagy Svájcban,
b) OECD országban, vagy
c) harmadik országban található,
illetve, hogy nagy-, közép-, kis- vagy és mikrovállalat kategóriába tartoznak.
A kockázatos szállítókkal a rendeletben meghatározott kérdőíveket kell kitöltetni: százas nagyságrendű kötelező és több tucat önkéntesen megválaszolható kérdéssel - minél nagyobb a vállalat mérete, annál több a kötelező kérdés.
A káros hatások felméréshez a vállalkozásoknak kockázatelemzési rendszert kell alkalmaznia, amelynek két fő pillére az évente, minden év június 30-ig lefolytatott éves, és az eseti jellegű kockázatelemzési folyamat.
Eseti kockázatelemzést minden, külső vagy belső panaszkezelési rendszerben megtett, ESG kockázatra vonatkozó bejelentés alapján le kell folytatni, a kiváltó ok bejelentése, vagy a cég tudomására jutástól számított 30 napon belül, de ha társadalmi felelősségvállalással vagy környezetvédelemmel kapcsolatos kötelezettségszegés merül fel, akkor haladéktalanul.
A kockázatelemzési rendszert legalább évente felül kell vizsgálni, és értékelni kell az ehhez kapcsolódó beszámolási folyamatot.
A kockázatok értékelésére a vállalkozásnak saját módszertant kell kidolgoznia, amelyhez figyelembe kell venni az azonosított kockázatok lehetséges hatását, illetve előfordulási gyakoriságát, valamint a vállalkozás képességét azok kezelésére.
Az azonosított kockázatokat a súlyosságuk és bekövetkezésük valószínűsége alapján a cégnek rangsorolnia kell, és a súlyosabbaktól a kevésbé súlyosabbakig haladva az összes kockázatot kezelnie kell: azaz megelőzni, mérsékelni, megszüntetni, vagy minimálisra csökkenteni.
A szállítók által okozott káros hatásokkal kapcsolatos korrekciós intézkedések meghozatala a vállalat esetében önkéntes, illetve felhívhatja a szállítókat, hogy szüntessék meg a kockázatot.
A rendelet szabályozza az ESG Beszámoló minimumkövetelményeit, tartalmát, formai követelményeit és közzétételének részletszabályait is. A cégnek a saját, illetve az SZTFH holnapján is közzé kell tennie a beszámolókat. Ez utóbbit a hatóság -cégnév, adószám vagy cégjegyzékszám alapján - kereshető adatbázis formájában elérhetővé teszi.
Tekintettel arra, hogy a rendeletnek történő megfelelés a legtöbb esetben teljesen újfajta adatgyűjtést és kockázatkezelési módszertant jelent az érintett vállalatok számára, ráadásul az ESG Beszámoló tartalmát tanúsíttatni is kell, ezért a sikeres megfelelés érdekében javasoljuk a vállalatok számára a felkészülés mielőbbi elindítását, melyhez szakértői csapatunk szívesen nyújt támogatást.
Bővebb információ és elérhetőség: esg@bdo.hu