A Cookie technológia segítségével Ön a legtöbbet hozhatja ki weboldalunkból. Kérjük, engedélyezze a Cookie-k használatát. A weboldal bármelyik linkjére kattintva Ön elfogadja a cookie-k használatát. További információért kérjük, olvassa el ADATVÉDELMI NYILATKOZATUNKAT a cookie-k használatáról.
  • Transzferár-tervezés hatékonyan
Hírek:

Transzferár-tervezés hatékonyan

15 szeptember 2020

A koronavírus-komoly kihívás elé állította a cégcsoporton belüli tranzakciókat bonyolító vállalkozásokat is.​​​​​​​

A NAV friss iránymutatása választ ad számos transzferárazzással kapcsolatos kérdésre!

A koronavírus terjedése és a járvány megakadályozására tett intézkedések az ellátási láncok megszakadásához és a kereslet hirtelen visszaeséséhez vezettek bizonyos iparágakban. Ez előre nem látott bevétel- és profitkiesést eredményezett a legtöbb szektorban, amire a meglévő transzferárképzési modellek nem voltak felkészülve. A BDO alábbi összefoglalója bemutatja, hogy a NAV múlt héten kiadott iránymutatása milyen válaszokat ad a felmerülő transzferár kérdésekre.

A transzferár nyilvántartás jogszabályi környezete nem változott a világjárvány okozta helyzet ellenére sem, így főszabályként az adózónak változatlan tartalommal szükséges elkészítenie a transzferár dokumentációt. Ha azonban a vállalat működésében változás következett be a világjárvány hatására, arra részletesen ki kell térni a transzferár dokumentációban (bemutatva például a megváltozott jövedelmezőséget, üzleti stratégiát vagy a vállalat üzleti átszervezését).

A szokásos piaci ár meghatározásakor a vállalatok a releváns piaci adatokat tartalmazó adatbázis alapján szigorú szabályok alapján összehasonlító elemzést végeznek. Az adatbázis-kutatás során az eddigi gyakorlat alapján ki kell szűrni a tartósan veszteséges összehasonlító vállalatokat. Ha azonban az adott szektort érinti a járvány hatása, korrekcióra, kiigazításra lehet szükség a 32/2017. (X. 18.) NGM rendelet 4. § (4) bekezdésének k) pontja szerint, továbbá ha az adott iparág azonos profilú vállalatainak jelentős része a járvány következtében vált veszteségessé, az ő adataikat fel lehet használni a szűrési mintában.

APA_határozat: Az adókockázatok csökkentése, valamint a hosszú távú kiszámíthatóság érdekében az adózóknak lehetősége van szokásos piaci ár megállapítását kérni a NAV-tól. Az előzetes ármegállapítási eljárás (advance pricing arrangement – APA) során az adózó a NAV-tól kéri egy bizonyos kapcsolt féllel kötött árazási megállapodás megerősítését. Pozitív APA-határozat érvényességi idején belül a hatóság az árazást nem kifogásolhatja.

A koronavírus-helyzetben az adózó továbbra is benyújthat szokásos piaci ár megállapítási kérelmet, azonban a jelenlegi járvány helyzetet figyelembe véve, az adózónak lehetősége van úgy dönteni, hogy módosítja vagy visszavonja a folyamatban lévő kérelmét. Emellett a hatályban lévő APA-határozat módosítására is lehetőség van, tekintettel a járvány miatt megváltozott gazdasági helyzetre (amennyiben például a kritikus feltételek a továbbiakban nem teljesíthetőek), Ilyenkor szükség van ennek bizonyítására, amit a NAV minden esetben felülvizsgál. Amennyiben pedig az adózó alá tudja támasztani, hogy az eredeti határozat tényállásai nagymértékben nem változtak, hosszabbítási kérelem is beadható.

„Az Adóhatóság jelenlegi, az adózókat támogató iránymutatása több fontos nyitott kérdésre adott választ az összehasonlító elemzéssel kapcsolatosan, lehetőséget adva a megfelelő felkészülésre az idei transzferár-tervezés soránEzt a folyamatot azonban célszerű mielőbb elkezdeni, mivel a koronavírus megannyi speciális szakértelmet igénylő kihívással állítja szembe idén az adózókat. Annak érdekében, hogy a nem megfelelő körültekintéssel való tervezésnek a transzferár-ellenőrzés során kibukó kellemetlen meglepetései elkerülhetők legyenek, a tervezéshez mindenképpen célszerű szakértői segítséget igénybe venni.” - Orbók Ilona, a BDO Magyarország ügyvezetője, adópartnere.

 

Bővebben az ado.hu-n olvasható: https://bit.ly/3hr7o3e