Multis háttér, magyar rugalmasság
Multis háttér, magyar rugalmasság
Nemzetközi háttérrel rendelkező üzleti és informatikai tanácsadó cégként sem fél „bepiszkolni a kezét” a BDO Digital Magyarország, és fejlesztési, üzemeltetési szolgáltatásokat kínálni. Sőt, mint Valter Krisztián és Vadász Gábor, a BDO Magyarország Digitális Szolgáltatások Kft. két ügyvezetője mondja, határozottan előnyükre szolgál, hogy tanácsadóik és auditoraik jártasak az üzemeltetési feladatokban.
– Ma már egyáltalán nem meglepő, hogy egy alapvetően könyvvizsgálattal és üzleti tanácsadással foglalkozó vállalat az informatikai szolgáltatások területére is belépjen. A BDO-nál ez hogyan zajlott?
Valter Krisztián:. A klasszikus BDO-s üzletágak mellett 2005-ben házon belül kialakult egy kisebb belső üzletág, a BDO Magyarország IT Megoldások Kft, amely kereste az utakat, hogy milyen irányban lehetne szolgáltatásokat nyújtani, mivel számos ügyfél részéről merült fel igény bevezetési, tanácsadási feladatokra.
Ezzel párhuzamosan az én korábbi cégem üzemeltetési és támogatási szolgáltatásokat nyújtott a BDO-nak, illetve kisebb mértékben tanácsadási tevékenységet is végeztünk. 2018-ban merült fel először, hogy olvadjunk be a cégbe, és legyünk mi a hazai BDO informatikai üzletága. Végiggondoltuk a lehetőségeket, és éltünk az ajánlattal, beolvadtunk az üzletágba, tavaly óta pedig BDO Magyarország Digitális Szolgáltatások Kft. néven működünk.
– Mi lett a korábbi ügyfelekkel?
Valter K: Senki kezét nem engedtük el, és az ügyfelek felől sem kaptunk negatív visszajelzést. Sőt, sokan gratuláltak is nekünk, mondván: mindig tudtuk, hogy komoly cég vagytok, de a BDO-ba való beolvadás bizonyosságot is ad erre. A BDO-nak is előnyös volt, hogy nem csupán néhány szakembert kapott, hanem rögtön egy ügyfélbázist is, mely termelte a bevételt, és amelyre lehetett tovább építkezni.
– Milyen szakértelem és tudás állt ehhez rendelkezésre a csapatban?
Valter K: Az egyik a szélesebben vett üzemeltetés területe. Komplex infrastruktúrák tervezése, kiépítése és professzionális üzemeltetése, Level 2 és 3 szinten is, Microsoft szerverek és felhőrendszerek, Cisco hálózatok, virtualizáció, és így tovább. A másik fő terület az informatikai auditok voltak. Már a beolvadás előtt segítséget nyújtottunk a könyvvizsgálati informatikai auditokhoz, mely a könyvvizsgálati munka kötelező része, így ezt a szolgáltatást a pénzügyi területeken szerzett kompetenciákkal rendelkező kollégáinkkal házon belül tudtuk adni.
Schopp Attila, ITBUSINESS; Valter Krisztián és Vadász Gábor, BDO Digital Magyarország
– Milyen irányba indult el az építkezés, milyen szolgáltatások fejlődtek ki az elmúlt években?
Valter K: Egyértelmű volt, hogy a magasabb hozzáadott értékű szolgáltatások felé kell elmozdulnunk, akár az üzemeltetésben, akár a tanácsadási szolgáltatásokban. Így például a könyvvizsgálati informatikai audit mellett már végzünk pénzügyi vagy ISO 27001 auditokat, kiberbiztonsági vagy éppen üzemeltetési auditokat. Utóbbi igazi különlegesség Magyarországon, mert teljesen független tanácsadóként tudjuk felmérni, hogy az üzemeltető csapat az ügyfél üzleti igényei szerint végzi-e a tevékenységét, optimális hardver- és szoftverkörnyezetet épített-e ki, megfelelő kompetenciákkal rendelkezik-e. Szintén nagy segítség a cégvezetőknek, amikor informatikai tenderek kiírásában, értékelésében veszünk részt, a projektérték bizonyos százalékát jelentő díjért, szigorúan függetlenül gyártóktól, megoldásoktól, és természetesen az ajánlattevő szállítóktól.
Az üzemeltetésben is inkább a Level 2-re és 3-ra összpontosítunk. Általában olyankor lépünk be az ügyfél életébe, amikor infrastruktúrájának bonyolultsága vagy üzletkritikus jellege meghaladja azt a szintet, hogy egy ismerős vagy egy kétfős cég legyen a teljes támogatási csapat. Mi nem is akarjuk átvenni az ő helyüket, semmi baj azzal, ha továbbra is ők kínálják a közvetlen támogatást – de ha olyan probléma akad, amellyel ők már nem tudnak megbirkózni, akkor jövünk mi.
A nemzetközi BDO-hálózaton belül különlegesek vagyunk abban is, hogy vannak saját fejlesztésű szoftvertermékeink. Ilyen az informatikai auditszoftver, az MI alapú eszközök vagy egy Ipar 4.0-s távfelügyeleti megoldás.
Vadász Gábor: Ennek a létrejötte érdekes történet. Egyik legrégebbi ügyfelünk a KI Group, amelyik festő- és felületkezelő berendezések gyártásával és értékesítésével foglalkozik. Gyakran hívták őket az ügyfeleik, hogy a szemcseszóró gépekből éppen elfogyott az anyag – ezt a KI Group nem látta, mert a gépekhez nem volt semmilyen távfelügyeleti rendszer. Más esetben rejtélyes, a gyártótól független meghibásodások felderítésére lett volna jó egy naplózó eszköz. Ezekre dolgoztunk ki közösen egy megoldást, mely számos egyéb távmenedzsment funkcióval rendelkezik. Ezt idén fejlesztjük tovább a Nemzetgazdasági Minisztérium támogatásával. A távfelügyeletből indultunk, és négy év közös munka után már ott tartunk, hogy mi szállítjuk a teljes gyártósor vezérlését.
Multi is, magyar is
Egyesíti magában és működésében a multinacionális vállalatok szinte végtelen erőforrásait és a hazai cégek rugalmasságát a BDO Magyarország. A vállalat a legnagyobb hazai tulajdonú tanácsadó cég, és a világon is csak a Big4 előzi meg, mintegy 170 országban kínálja szolgáltatásait. A magyar tulajdon és a 170 ország úgy jön össze, hogy a BDO franchise rendszerben működik. Ahogy Valter Krisztián elmagyarázza, minden országban egyetlen vállalat kapja meg a jogot a BDO név használatára, és természetesen szigorú minőségi előírásoknak, auditoknak és egyéb feltételeknek kell folyamatosan megfelelni, hogy a cégcsoport tagjai lehessenek. Így az ügyfél a világ minden pontján biztos lehet abban, hogy a helyi BDO irodától magas szintű szolgáltatásokat kaphat. Magyarországon nyolc üzletág működik: könyvvizsgálat, könyvelés-bérszámfejtés, adótanácsadás, pénzügyi tanácsadás, jogi tanácsadás, FDI, ESG és digitális szolgáltatások. Ugyanakkor a helyi menedzsment révén sokkal rugalmasabban tudnak reagálni az üzleti és piaci változásokra, alkalmazkodni a helyi körülményekhez. Minden BDO vállalat nagyfokú szabadságot élvez abban, hogy milyen helyi kezdeményezéseket indít, milyen üzletágakat hoz létre. Ugyanakkor mindig számíthatnak a vállalatcsoport nemzetközi erőforrásaira, szakembereire, tudására, akár a legjobb gyakorlatok megosztásáról, akár konkrét projektek végrehajtásáról van szó. Szintén gyakori, hogy amikor a multinacionális vállalat központja a helyi BDO-val szerződik, akkor leányvállalatai is a saját országok BDO-irodáinak szolgáltatásait veszik igénybe. |
De az okoshotel-megoldásunk is hasonlóképpen született. Egy szállodaláncnak is üzemeltetjük az IT rendszerét, és ők kerestek meg bennünket azzal a problémával, hogy miként lehetne hatékonyan feldolgozni az ügyfélszolgálatra naponta beérkező 2 ezer levelet. Ebből született a BookerBot AI termékünk, amely MI-eszközök segítségével elemzi a bejövő leveleket, osztályozza azokat majd piszkozatban meg is írja a válaszokat. Vagyis nem a gép küldi ki a választ, csak megfogalmazza, az ügyfélszolgálati munkatárs átnézi, ha kell, javítja, és utána küldi ki. Van olyan rendszerünk is, amely segítségével a közösségi oldalakon beérkező értékelésekre adható személyre szabott válasz, de fejlesztettünk dokumentumfeldolgozó szoftvert is.
– Alapvetően tanácsadó cégként mennyire „piszkolják be” a kezüket a fejlesztések során? Csak a stratégiai szintet viszik, és a tényleges kódolást kiadják alvállalkozónak, vagy a BDO-n belül készül a szoftver is?
Vadász G: Ha mondhatom úgy, könyékig benne vagyunk a munkában, ritkán kell a projektbe behívnunk specialista alvállalkozót. Pontosan ez az egyik megkülönböztető jellemzőnk, hogy az end-to-end megoldás minden állomásánál ott vagyunk. Kezdve az üzleti majd informatikai tanácsadással, folytatva a fejlesztéssel és a rendszer kiépítésével, és befejezve a folyamatos üzemeltetéssel, dokumentálással. Nem csak elmondjuk, hogy mit kellene csinálni, hanem meg is csináljuk. Így azonnali visszacsatolásokat kaphatunk az ügyfelektől, amelyeket be tudunk építeni a fejlesztési folyamatokba.
A széles körű tapasztalat az auditok során is hasznos tud lenni. Az auditoraink nem tanfolyamokon szerezték az ismereteiket, hanem a telepítések, üzemeltetések során, így bele tudnak helyezkedni a másik oldal gondolkodásmódjába, problémáiba. A napi gyakorlati tudás révén sokkal hatékonyabban tudjuk felkészíteni az ügyfeleinket, mintha klasszikus üzleti tanácsadók lennénk.
Vadász Gábor és Valter Krisztián, BDO Digital Magyarország
– Milyen körből kerülnek ki elsősorban az ügyfelek?
Valter K: A közepes és annál nagyobb vállalatok az elsődleges célcsoportunk, ahol az üzemeltetést már nem tudja 1-2 ember elvégezni. Ami pedig az ügyfélszerzést illeti, jönnek ügyfelek más üzletágaink révén is, de természetesen nem csak erre támaszkodunk, hanem a piacon is aktívan keressük és találjuk a potenciális ügyfeleket. Nyugodtan mondhatom, hogy nincs Magyarországon olyan közép- vagy nagyvállalat, amelyiknek ne tudnánk dolgozni.
Vadász G: Ezzel együtt vannak olyan feladatok, amelyekben otthonosabban érezzük magunkat. A rutinnál, a tucatmunkáknál sokkal jobban szeretjük az egyedi feladatokat, amelyekhez speciális kompetencia kell vagy amelyekbe már többeknek beletört a bicskája.
– Milyen irányba tervezik bővíteni a szolgáltatási portfóliót?
Vadász G: Nem szeretnénk igazán bővíteni, nem akarunk valamivel csak azért foglalkozni, mert éppen divatos. Itt van például a mesterséges intelligencia. Mi már évekkel azelőtt foglalkoztunk vele, mielőtt berobbant volna, és már akkor is voltak erre megoldásaink. Jelenleg az egyik legérdekesebb az MI tanácsadási szolgáltatásunk, amely a vállalatvezetők fejében szeretne rendet tenni az MI-vel kapcsolatban, megmutatni, hogy az ő folyamataiban, üzletmenetében milyen hozzáadott értéket tud teremteni.
Rendelkezünk például olyan nyelvi modellre épülő GPT-vel, amit biztonságos körülmények között tudunk biztosítani nagyvállalati szinten is.
– Nem kerülhető meg a kérdés: hogyan birkóznak meg a szakemberhiánnyal?
Valter K: Számunkra nem létezik ez a hiány. A kezdetektől organikusan növekedünk és közel nulla a fluktuáció. Gyakorlatilag csak ajánlások révén jön hozzánk új kolléga, akik aztán itt is maradnak. Kevesebb mint 20-an vagyunk, de tényleg kiváló a csapat, mindenki szeret itt dolgozni.
Megjelent: Multis háttér, magyar rugalmasság - ITBUSINESS