Új korszak az uniós támogatáspolitikában: hatályba lépett a CISAF

Az Európai Bizottság 2025. június 25-én elfogadta a „Clean Industrial State Aid Framework” (CISAF) új állami támogatási keretrendszert, amely a „tisztaipar” megteremtésére irányuló beruházások ösztönzését kívánja elősegíteni azáltal, hogy a tagállamok számára új lehetőségeket biztosít állami támogatások nyújtására. A Bizottság célja, hogy a tagállamok egyszerűsített és célzott állami támogatási lehetőségeken keresztül támogassák a vállalatok zöld ipari átállását és ezáltal növeljék az Európai Unió globális versenyképességét. Cikkünkben áttekintjük a CISAF legfontosabb aspektusait.

Háttér és előzmények
A CISAF szorosan kapcsolódik a 2019-ben elfogadott „Európai Zöld Megállapodás” (European Green Deal) céljaihoz, amelynek keretében az Unió elkötelezte magát amellett, hogy 2050-re eléri a nettó nulla kibocsátást, amellyel Európa az első klímasemleges kontinenssé válhat. 

A klímasemlegesség eléréséhez az európai iparnak csökkentenie kell kibocsátásait, miközben biztosítja az átálláshoz szükséges technológiáknak (pl.: hőszivattyúk, elektrolizátorok, akkumulátorok, megújuló energiát termelő eszközök stb.) az Európai Unió területén belül való gyártását.

A CISAF a Zöld Megállapodásnak egy fontos eszköze: olyan beruházások megvalósítását kívánja ösztönözni, amelyek hozzájárulnak az energia- és iparszektor dekarbonizációjához.

A CISAF 2030-ig lehetőséget ad a tagállamoknak arra, hogy állami támogatással segítsék a megújuló energia beruházásokat, az energiaintenzív iparágak dekarbonizációját, a tiszta technológiai gyártási kapacitások kiépítését, illetve az energiaárak miatti versenyhátrányok kompenzálását, vagyis a Zöld Megállapodás céljainak elérését.

Hogyan járul hozzá a CISAF a klímasemlegesség és az európai versenyképesség eléréséhez?
Annak érdekében, hogy az alacsony szén-dioxid-kibocsátásra való átállás versenyképes módon megvalósítható legyen, az Európai Bizottság 2025 februárjában bemutatta a tisztaipar-megállapodást. A dokumentum az alábbi területekre összpontosít:
  1. Megfizethető energia biztosítása
  2. A tiszta termékek iránti kereslet növelése
  3. A tiszta energiára való átállás finanszírozása
  4. Körforgásos jelleg és a nyersanyagokhoz való hozzáférés növelése
  5. Globális fellépés
Az európai ipar a globális piacokon jelentős kihívásokkal néz szembe és az európai vállalatok számos esetben versenyhátrányba kerülnek a következő tényezők okán: növekvő energiaköltségek, globális verseny a tiszta technológiai gyártási kapacitásokért, valamint az ipari szén-dioxid-kibocsátás csökkentésének igénye az európai szabályozói oldalon. Ennek eredményeként az európai vállalatoknak úgy kellene versenyképesen értékesíteni termékeiket a globális piacokon, hogy az EU klíma védelmi és egyéb szabályozói előírásai miatt számos esetben többletköltségekkel és adminisztrációs terhekkel néznek szembe versenytársaikhoz képest. Az Európai Unió elismeri ezen nehézségeket és belátja, hogy a vállalatok önerőből nem képesek sikeresen megbirkózni a fenti helyzettel, amelynek okán egy új támogatási keretrendszert hoz létre: a CISAF-ot.

A CISAF célja végső soron tehát az, hogy alkalmazásával az EU javítsa versenyképességét úgy, hogy közben nem enged klímavédelmi célkitűzéseiből.

Hogy kell elképzelni a CISAF alkalmazását a gyakorlatban?
A CISAF 2030-ig lehetőséget ad a tagállamoknak arra, hogy különböző formában állami támogatással segítsék:
  1. a megújuló energia beruházásokat,
  2. az energiaintenzív iparágak dekarbonizációját
  3. a tiszta technológiai gyártási kapacitások kiépítését
  4. az energiaárak miatti versenyhátrányok kompenzálását
  5. tisztaipar-megállapodás célkitűzéseihez kapcsolódó magánbefektetések kockázatainak csökkentését.
A CISAF tehát olyan keretrendszer, amely a tagállamoknak ad lehetőséget arra, hogy a CISAF alapján különböző támogatási konstrukciókat alkossanak meg a fenti célokkal összhangban, azonban a tagállamoknak tervezett támogatási intézkedéseiket a Bizottsággal előzetesen engedélyeztetniük kell. Ezen támogatási konstrukciókra ugyanakkor a CISAF rugalmasabb feltételeket tesz lehetővé, mint egyéb támogatási célok esetében.

Hangsúlyozandó, hogy a CISAF lehetőség és nem tagállami kötelezettség. A tagállamok dönthetnek a CISAF feltételivel teljes egészében megegyező támogatási konstrukciók megalkotása mellett, de nem kötelesek a CISAF szerinti támogatási programok megalkotására és elindítására.

Milyen támogatásokat tesz lehetővé a CISAF?
A keret a következő főbb támogatási célterületeket és támogatási formákat határozza meg:
 
Célterület Támogatási forma Támogatási feltételek Bónusz
Versenyeztetés Max. támogatási intenzitás Max. támogatás
1. Megújuló energia elterjesztése 1.1.Beruházási támogatás Bizonyos esetekben kötelező 45% adminisztrációs eljárás esetén
100% versenyeztetés esetén
N/A 20-10% kis és középvállalatoknak
1.2. Közvetlen ártámogatás Bizonyos esetekben kötelező N/A Fedezheti az elszámolható költségeket (a megújuló villamosenergia-termelés esetében). N/A
2. Alacsony szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagok 2.1.Beruházási támogatás Bizonyos esetekben kötelező 20% adminisztrációs eljárás esetén
100% versenyeztetés esetén
N/A 20-10% kis és középvállalatoknak
2.2. Közvetlen ártámogatás Kötelező 100% N/A N/A
3. Nem fosszilis alapú rugalmasságra vonatkozó támogatás 3.1. Beruházási támogatás Kötelező N/A N/A N/A
4. Célmodellt követő kapacitásmechanizmusok N/A N/A N/A N/A N/A
5. Ideiglenes villamosenergiaár-csökkentés az energiaigényes felhasználók számára Árkompenzáció N/A 50% (az éves fogyasztáshoz viszonyítva) Az ár nem csökkenhet 50 €/MWh alá 10% dekarbonizációs beruházás esetén
6. Az ipar dekarbonizációjához nyújtott támogatás Beruházási támogatás A tagállamok dönthetnek versenyeztetési eljárás alkalmazása mellett 60% hidrogén vagy a hidrogénalapú tüzelőanyagok használatát lehetővé tevő beruházások esetében

45% a következő beruházások esetén: megújuló energia előállítására irányuló beruházások, energiatárolási beruházások, rugalmas villamosítási beruházások,
szén-dioxid-leválasztó berendezésekbe történő beruházások esetén.

35% a kis szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagok használatát lehetővé tevő beruházások esetén;

20% a kis szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagok előállítására irányuló beruházások esetén;

30% minden egyéb technológia esetén.

 
200 millió euró

200 millió euró felett: kötelező az egyedi bejelentés a Bizottság felé a támogatási hiány (funding gap) értékeléséről.
10-5% kis és középvállalatoknak
7. A tiszta technológiák elegendő gyártási kapacitásának biztosításához nyújtott támogatás Beruházási támogatás N/A 15% támogatott területen kívül

20% támogatott területen

35% kiemelt területen
150 millió EUR/projekt támogatott területen kívül

200 millió EUR/projekt támogatott területen

350 millió EUR/projekt kiemelt területen
20-10% kis és középvállalatoknak
8. Ad hoc támogatás Beruházási támogatás N/A N/A A kisebbik: (i) azonos összegű támogatás, vagy (ii) finanszírozási hiány N/A
9. A tisztatechnológiai berendezések iránti kereslet élénkítésére gyorsított értékcsökkenési leírás formájában nyújtott támogatás Értékcsökkenési leírás N/A N/A Eszköz beszerzés vagy lízinggel kapcsolatos költségek gyorsított leírása (akár azonnali és teljes) N/A
10. Az Innovációs Alap egyedi projektjeit támogató programok 10.1. Beruházási támogatás
10.2. Adókedvezmény
10.3 Kölcsön
10.4. Garancia
Innovációs Alapból részesülő projektek 25% támogatott területen kívül

40% támogatott területen

55% kiemelt területen
150 millió EUR/projekt támogatott területen kívül

200 millió EUR/projekt támogatott területen

350 millió EUR/projekt kiemelt területen
20-10% kis és középvállalatoknak
11. Tisztaipar megállapodás célkitűzéseihez kapcsolódó magánbefektetések kockázatainak csökkentését célzó támogatás
 
11.1. Tőkebefektetés N/A N/A 250 millió EUR N/A
11.2. Kölcsön N/A N/A N/A N/A
11.3. garancia N/A N/A N/A N/A

Mikortól alkalmazandó a CISAF?
A CISAF keret 2025. június 25-től 2030. december 31-ig lesz alkalmazható.
Az új keret a 2023-ban bevezetett ideiglenes válság- és átmeneti keretet (TCTF) váltja fel, hosszabb távra szól, és strukturáltabb feltételeket teremt és beépíti a TCTF tapasztalatait a CISAF feltételrendszerébe, ennek eredményeként a CISAF alkalmazási területe szélesebb spektrumot ölel fel, mint a TCTF-é.
Megjegyzendő, hogy a CISAF bevezetése a jóváhagyott TCTF támogatási programokat nem érinti, az ilyen támogatási konstrukciók érvényben maradnak a bizottsági határozatban foglalt határidőkig (2025. december 31.).

Mit jelent ez a magyar vállalatok számára?
A CISAF hatálybalépésével nem nyíltak meg automatikusan új támogatási lehetőségek a magyar vállalatok számára (ahogyan más tagállam vállalatai számára sem), a tagállamoknak implementálnia szükséges azon rendelkezéseket, amelyeket alkalmazni kívánnak és definiálniuk kell azon támogatási programokat, amelyeket a CISAF hatálya alatt kívánnak elérhetővé tenni.
A tisztaipar megteremtését célzó beruházások megvalósításért jelentős nemzetközi verseny bontakozott ki az elmúlt időszakban, így az elkövetkező egy évben számos új támogatási lehetőség kerülhet bevezetésre a tagállamok által.

Amennyiben a támogatásokkal kapcsolatban bővebb információra lenne szüksége, kérjük, keresse szakértőnket.

 

Kérdése van? Forduljon szakértőinkhez:

fdi tatai-szabó marcell

Tatai-Szabó Marcell

FDI | Ügyvezető, Partner
View bio
fdi bencze miklós

Bencze Miklós

FDI | Ügyvezető, Partner
View bio