Új korszak az uniós támogatáspolitikában: hatályba lépett a CISAF
Új korszak az uniós támogatáspolitikában: hatályba lépett a CISAF
Az Európai Bizottság 2025. június 25-én elfogadta a „Clean Industrial State Aid Framework” (CISAF) új állami támogatási keretrendszert, amely a „tisztaipar” megteremtésére irányuló beruházások ösztönzését kívánja elősegíteni azáltal, hogy a tagállamok számára új lehetőségeket biztosít állami támogatások nyújtására. A Bizottság célja, hogy a tagállamok egyszerűsített és célzott állami támogatási lehetőségeken keresztül támogassák a vállalatok zöld ipari átállását és ezáltal növeljék az Európai Unió globális versenyképességét. Cikkünkben áttekintjük a CISAF legfontosabb aspektusait.
A CISAF szorosan kapcsolódik a 2019-ben elfogadott „Európai Zöld Megállapodás” (European Green Deal) céljaihoz, amelynek keretében az Unió elkötelezte magát amellett, hogy 2050-re eléri a nettó nulla kibocsátást, amellyel Európa az első klímasemleges kontinenssé válhat.
A klímasemlegesség eléréséhez az európai iparnak csökkentenie kell kibocsátásait, miközben biztosítja az átálláshoz szükséges technológiáknak (pl.: hőszivattyúk, elektrolizátorok, akkumulátorok, megújuló energiát termelő eszközök stb.) az Európai Unió területén belül való gyártását.
A CISAF a Zöld Megállapodásnak egy fontos eszköze: olyan beruházások megvalósítását kívánja ösztönözni, amelyek hozzájárulnak az energia- és iparszektor dekarbonizációjához.
A CISAF 2030-ig lehetőséget ad a tagállamoknak arra, hogy állami támogatással segítsék a megújuló energia beruházásokat, az energiaintenzív iparágak dekarbonizációját, a tiszta technológiai gyártási kapacitások kiépítését, illetve az energiaárak miatti versenyhátrányok kompenzálását, vagyis a Zöld Megállapodás céljainak elérését.
Annak érdekében, hogy az alacsony szén-dioxid-kibocsátásra való átállás versenyképes módon megvalósítható legyen, az Európai Bizottság 2025 februárjában bemutatta a tisztaipar-megállapodást. A dokumentum az alábbi területekre összpontosít:
A CISAF célja végső soron tehát az, hogy alkalmazásával az EU javítsa versenyképességét úgy, hogy közben nem enged klímavédelmi célkitűzéseiből.
A CISAF 2030-ig lehetőséget ad a tagállamoknak arra, hogy különböző formában állami támogatással segítsék:
Hangsúlyozandó, hogy a CISAF lehetőség és nem tagállami kötelezettség. A tagállamok dönthetnek a CISAF feltételivel teljes egészében megegyező támogatási konstrukciók megalkotása mellett, de nem kötelesek a CISAF szerinti támogatási programok megalkotására és elindítására.
A keret a következő főbb támogatási célterületeket és támogatási formákat határozza meg:
A CISAF keret 2025. június 25-től 2030. december 31-ig lesz alkalmazható.
Az új keret a 2023-ban bevezetett ideiglenes válság- és átmeneti keretet (TCTF) váltja fel, hosszabb távra szól, és strukturáltabb feltételeket teremt és beépíti a TCTF tapasztalatait a CISAF feltételrendszerébe, ennek eredményeként a CISAF alkalmazási területe szélesebb spektrumot ölel fel, mint a TCTF-é.
Megjegyzendő, hogy a CISAF bevezetése a jóváhagyott TCTF támogatási programokat nem érinti, az ilyen támogatási konstrukciók érvényben maradnak a bizottsági határozatban foglalt határidőkig (2025. december 31.).
A CISAF hatálybalépésével nem nyíltak meg automatikusan új támogatási lehetőségek a magyar vállalatok számára (ahogyan más tagállam vállalatai számára sem), a tagállamoknak implementálnia szükséges azon rendelkezéseket, amelyeket alkalmazni kívánnak és definiálniuk kell azon támogatási programokat, amelyeket a CISAF hatálya alatt kívánnak elérhetővé tenni.
A tisztaipar megteremtését célzó beruházások megvalósításért jelentős nemzetközi verseny bontakozott ki az elmúlt időszakban, így az elkövetkező egy évben számos új támogatási lehetőség kerülhet bevezetésre a tagállamok által.
Amennyiben a támogatásokkal kapcsolatban bővebb információra lenne szüksége, kérjük, keresse szakértőnket.
Háttér és előzmények
A CISAF szorosan kapcsolódik a 2019-ben elfogadott „Európai Zöld Megállapodás” (European Green Deal) céljaihoz, amelynek keretében az Unió elkötelezte magát amellett, hogy 2050-re eléri a nettó nulla kibocsátást, amellyel Európa az első klímasemleges kontinenssé válhat. A klímasemlegesség eléréséhez az európai iparnak csökkentenie kell kibocsátásait, miközben biztosítja az átálláshoz szükséges technológiáknak (pl.: hőszivattyúk, elektrolizátorok, akkumulátorok, megújuló energiát termelő eszközök stb.) az Európai Unió területén belül való gyártását.
A CISAF a Zöld Megállapodásnak egy fontos eszköze: olyan beruházások megvalósítását kívánja ösztönözni, amelyek hozzájárulnak az energia- és iparszektor dekarbonizációjához.
A CISAF 2030-ig lehetőséget ad a tagállamoknak arra, hogy állami támogatással segítsék a megújuló energia beruházásokat, az energiaintenzív iparágak dekarbonizációját, a tiszta technológiai gyártási kapacitások kiépítését, illetve az energiaárak miatti versenyhátrányok kompenzálását, vagyis a Zöld Megállapodás céljainak elérését.
Hogyan járul hozzá a CISAF a klímasemlegesség és az európai versenyképesség eléréséhez?
Annak érdekében, hogy az alacsony szén-dioxid-kibocsátásra való átállás versenyképes módon megvalósítható legyen, az Európai Bizottság 2025 februárjában bemutatta a tisztaipar-megállapodást. A dokumentum az alábbi területekre összpontosít:
- Megfizethető energia biztosítása
- A tiszta termékek iránti kereslet növelése
- A tiszta energiára való átállás finanszírozása
- Körforgásos jelleg és a nyersanyagokhoz való hozzáférés növelése
- Globális fellépés
A CISAF célja végső soron tehát az, hogy alkalmazásával az EU javítsa versenyképességét úgy, hogy közben nem enged klímavédelmi célkitűzéseiből.
Hogy kell elképzelni a CISAF alkalmazását a gyakorlatban?
A CISAF 2030-ig lehetőséget ad a tagállamoknak arra, hogy különböző formában állami támogatással segítsék:
- a megújuló energia beruházásokat,
- az energiaintenzív iparágak dekarbonizációját
- a tiszta technológiai gyártási kapacitások kiépítését
- az energiaárak miatti versenyhátrányok kompenzálását
- tisztaipar-megállapodás célkitűzéseihez kapcsolódó magánbefektetések kockázatainak csökkentését.
Hangsúlyozandó, hogy a CISAF lehetőség és nem tagállami kötelezettség. A tagállamok dönthetnek a CISAF feltételivel teljes egészében megegyező támogatási konstrukciók megalkotása mellett, de nem kötelesek a CISAF szerinti támogatási programok megalkotására és elindítására.
Milyen támogatásokat tesz lehetővé a CISAF?
A keret a következő főbb támogatási célterületeket és támogatási formákat határozza meg:Célterület | Támogatási forma | Támogatási feltételek | Bónusz | ||
Versenyeztetés | Max. támogatási intenzitás | Max. támogatás | |||
1. Megújuló energia elterjesztése | 1.1.Beruházási támogatás | Bizonyos esetekben kötelező | 45% adminisztrációs eljárás esetén 100% versenyeztetés esetén |
N/A | 20-10% kis és középvállalatoknak |
1.2. Közvetlen ártámogatás | Bizonyos esetekben kötelező | N/A | Fedezheti az elszámolható költségeket (a megújuló villamosenergia-termelés esetében). | N/A | |
2. Alacsony szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagok | 2.1.Beruházási támogatás | Bizonyos esetekben kötelező | 20% adminisztrációs eljárás esetén 100% versenyeztetés esetén |
N/A | 20-10% kis és középvállalatoknak |
2.2. Közvetlen ártámogatás | Kötelező | 100% | N/A | N/A | |
3. Nem fosszilis alapú rugalmasságra vonatkozó támogatás | 3.1. Beruházási támogatás | Kötelező | N/A | N/A | N/A |
4. Célmodellt követő kapacitásmechanizmusok | N/A | N/A | N/A | N/A | N/A |
5. Ideiglenes villamosenergiaár-csökkentés az energiaigényes felhasználók számára | Árkompenzáció | N/A | 50% (az éves fogyasztáshoz viszonyítva) | Az ár nem csökkenhet 50 €/MWh alá | 10% dekarbonizációs beruházás esetén |
6. Az ipar dekarbonizációjához nyújtott támogatás | Beruházási támogatás | A tagállamok dönthetnek versenyeztetési eljárás alkalmazása mellett | 60% hidrogén vagy a hidrogénalapú tüzelőanyagok használatát lehetővé tevő beruházások esetében 45% a következő beruházások esetén: megújuló energia előállítására irányuló beruházások, energiatárolási beruházások, rugalmas villamosítási beruházások, szén-dioxid-leválasztó berendezésekbe történő beruházások esetén. 35% a kis szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagok használatát lehetővé tevő beruházások esetén; 20% a kis szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagok előállítására irányuló beruházások esetén; 30% minden egyéb technológia esetén. |
200 millió euró 200 millió euró felett: kötelező az egyedi bejelentés a Bizottság felé a támogatási hiány (funding gap) értékeléséről. |
10-5% kis és középvállalatoknak |
7. A tiszta technológiák elegendő gyártási kapacitásának biztosításához nyújtott támogatás | Beruházási támogatás | N/A | 15% támogatott területen kívül 20% támogatott területen 35% kiemelt területen |
150 millió EUR/projekt támogatott területen kívül 200 millió EUR/projekt támogatott területen 350 millió EUR/projekt kiemelt területen |
20-10% kis és középvállalatoknak |
8. Ad hoc támogatás | Beruházási támogatás | N/A | N/A | A kisebbik: (i) azonos összegű támogatás, vagy (ii) finanszírozási hiány | N/A |
9. A tisztatechnológiai berendezések iránti kereslet élénkítésére gyorsított értékcsökkenési leírás formájában nyújtott támogatás | Értékcsökkenési leírás | N/A | N/A | Eszköz beszerzés vagy lízinggel kapcsolatos költségek gyorsított leírása (akár azonnali és teljes) | N/A |
10. Az Innovációs Alap egyedi projektjeit támogató programok | 10.1. Beruházási támogatás 10.2. Adókedvezmény 10.3 Kölcsön 10.4. Garancia |
Innovációs Alapból részesülő projektek | 25% támogatott területen kívül 40% támogatott területen 55% kiemelt területen |
150 millió EUR/projekt támogatott területen kívül 200 millió EUR/projekt támogatott területen 350 millió EUR/projekt kiemelt területen |
20-10% kis és középvállalatoknak |
11. Tisztaipar megállapodás célkitűzéseihez kapcsolódó magánbefektetések kockázatainak csökkentését célzó támogatás |
11.1. Tőkebefektetés | N/A | N/A | 250 millió EUR | N/A |
11.2. Kölcsön | N/A | N/A | N/A | N/A | |
11.3. garancia | N/A | N/A | N/A | N/A |
Mikortól alkalmazandó a CISAF?
A CISAF keret 2025. június 25-től 2030. december 31-ig lesz alkalmazható.Az új keret a 2023-ban bevezetett ideiglenes válság- és átmeneti keretet (TCTF) váltja fel, hosszabb távra szól, és strukturáltabb feltételeket teremt és beépíti a TCTF tapasztalatait a CISAF feltételrendszerébe, ennek eredményeként a CISAF alkalmazási területe szélesebb spektrumot ölel fel, mint a TCTF-é.
Megjegyzendő, hogy a CISAF bevezetése a jóváhagyott TCTF támogatási programokat nem érinti, az ilyen támogatási konstrukciók érvényben maradnak a bizottsági határozatban foglalt határidőkig (2025. december 31.).
Mit jelent ez a magyar vállalatok számára?
A CISAF hatálybalépésével nem nyíltak meg automatikusan új támogatási lehetőségek a magyar vállalatok számára (ahogyan más tagállam vállalatai számára sem), a tagállamoknak implementálnia szükséges azon rendelkezéseket, amelyeket alkalmazni kívánnak és definiálniuk kell azon támogatási programokat, amelyeket a CISAF hatálya alatt kívánnak elérhetővé tenni.A tisztaipar megteremtését célzó beruházások megvalósításért jelentős nemzetközi verseny bontakozott ki az elmúlt időszakban, így az elkövetkező egy évben számos új támogatási lehetőség kerülhet bevezetésre a tagállamok által.
Amennyiben a támogatásokkal kapcsolatban bővebb információra lenne szüksége, kérjük, keresse szakértőnket.