Új iparág születik: EV akkumulátorok gyártása

Míg 2011-ben az összes eladott autónak mindössze 0,1%-a volt elektromos, addig 2022-re ez a szám 10%-ra emelkedett, 2030-ra pedig várhatóan az eladott járművek 55%-a lesz elektromos. Mivel az akkumulátorgyártás az elektromos járművek gyártásának kulcsfontosságú eleme, a kereslet kielégítése érdekében rekordidő alatt kell kiépíteni ezeket a kapacitásokat. A gazdasági FOMO-hatás szinte nyilvánvaló, mivel az országok versenyeznek azért, hogy befektetéseket vonzzanak ebbe az új iparágba, amely szó szerint a jövő motorja lesz.

Magyarország helyzete az EV akkumulátor versenyben

Magyarország a központi földrajzi elhelyezkedése, a cella- és akkumulátorgyártó létesítményekbe történő beruházások, a meghatározó autógyártók jelenléte és az erős beszállítói szektor miatt tökéletes helyzetben van az európai akkumulátortérképen. Magyarország Németországgal együtt Európa egyik vezető lítium-ion akkumulátor gyártója. Magyarország meglehetősen gyorsan az akkumulátorgyártás élvonalába lépett, mivel nem várta meg, hogy az EU csökkentse kapacitásait, illetve hogy a tervezett hatalmas beruházások megvalósuljanak. Ehelyett teret engedett a világ vezető ázsiai vállalatainak.

Magyarország kormánya jelentős támogatásokat kínál az EV akkumulátorgyártóknak egyedi kormánydöntéssel nyújtott támogatás és fejlesztési adókedvezmény formájában, hogy biztosítsa Magyarország versenyképességét és még több nagyberuházást vonzzon a jövőben.

Magyarország erősségei és gyengeségei az EV akkumulátorgyártás versenyében

A Nemzeti Akkumulátoripari Stratégia 2030 szerint a támogató politikai környezet, a számos nemzetközi vállalkozást is magában foglaló akkumulátorgyártó ipar, valamint az akkumulátorok széles körű felhasználása és integrációja a magyar akkumulátor-értéklánc erősségei. Magyarország kilátásai az akkumulátor-alkatrészek gyártása terén kedvezőek, ami főként a fokozott újrahasznosítási erőfeszítéseknek és a Kárpát-medence hatalmas lítiumban gazdag geotermikus készlete hasznosításának köszönhető.

A Stratégia gyengeségként és veszélyként azonosítja a nemzetközi együttműködés alacsony fokát, az egyetemi és ipari K+F igények közötti egyenlőtlenségeket, a tényleges külföldi közvetlen tőkebefektetések helyi ökoszisztémába való integrációjának alacsony szintjét, valamint a gyors technológiai változásokhoz való emberi alkalmazkodóképesség korlátait.

Magyarország hosszú távú politikája a magas magyar hozzáadott értéket képviselő szolgáltatásokra és termelésre, valamint a nemzetközi és hazai szereplők közös értéktermelésére épülő magyar akkumulátor-értéklánc kialakításának ösztönzése, és elkötelezett az európai ökológiai és társadalmi szempontból fenntartható, az európai ökoszisztémában gyökerező akkumulátorgyártás mellett.

Legfrissebb hírek a magyarországi EV akkumulátor beruházásokkal kapcsolatban

2023. február 28-án az Európai Bizottság megállapította, hogy Magyarország 89,6 millió eurós intézkedése a Samsung SDI javára összhangban van az uniós állami támogatási szabályokkal. A beruházási támogatást a magyar állam a Samsung SDI gödi elektromos járművekhez kapcsolódó akkumulátorcellagyártó üzemének bővítéséhez nyújtja. A támogatás a verseny megőrzése mellett hozzájárul a régió fejlődéséhez és a munkahelyteremtéshez.

Az EU Bizottsága 2023. március 9-én az Ideiglenes Válságkezelési Keretet Ideiglenes Válság- és Átállási Keretté (“TCTF”) módosította. A TCTF az állami támogatások egy új formáját tartalmazza: “A nulla nettó kibocsátási célt szolgáló gazdaságra való átállás szempontjából stratégiai jelentőségű ágazatokban történő gyorsított beruházásokhoz nyújtott támogatás”. A támogatás célja, hogy ösztönözze a nulla nettó kibocsátási célt szolgáló gazdaságra való áttéréshez szükséges berendezések, alkatrészek és nyersanyagok (nevezetesen akkumulátorok, napelemek, szélturbinák, hőszivattyúk stb.) gyártását. A legjelentősebb fejlemény, hogy ez a támogatás a regionális állami támogatási térképre való tekintet nélkül nyújtható: az általános szabály az, hogy a támogatási intenzitás nem haladhatja meg a támogatható költségek 15%-át, és a támogatás teljes összege nem haladhatja meg a 150 millió eurót vállalkozásonként és tagállamonként. Ez azt jelentené, hogy Budapesten (és Európa más fejlett régióiban is) az akkumulátorgyártás és a kapcsolódó beruházások 15%-os támogatási intenzitással támogathatók. Várható, hogy Magyarország Kormánya módosítani fogja a beruházás ösztönzési célelőirányzat felhasználásáról szóló 210/2014. (VIII. 27.) Kormányrendeletet úgy, hogy az új támogatási formát is bevonja az akkumulátorgyártási versenyben történő új beruházások bevonzására irányuló törekvésébe.

Az eddigi legnagyobb elektromos járművekbe szánt akkumlátorgyártó beruházások Magyarországon

Forrás: 

Az információkat főként a Nemzeti Akkumulátoripari Stratégia 2030 című dokumentumból gyűjtöttük össze, saját kiegészítésekkel.