Új egyedi kormánydöntéssel elérhető támogatási konstrukciók kerülnek bevezetésre

A Külgazdasági és Külügyminisztérium előterjesztésében megjelent az az egyedi kormánydöntéssel megítélt támogatásokról (EKD) szóló rendelet módosítására vonatkozó tervezet, amely két új támogatási program bevezetését is célozza. A Minisztérium társadalmi vitára bocsátotta a javaslatot. Cikkünkben összefoglaltuk a legfontosabb tudnivalókat.

1. Milyen új konstrukciók válnak elérhetővé?

A javaslat két új programmal egészítené ki a jelenleg ismert támogatási lehetőségeket:

  • Profit repatriálásra alapuló támogatás
  • Eredmény alapú támogatás

2. Profit repatriálásra alapuló támogatás

A támogatást KKV-k és nagyvállalatok egyaránt igénybe vehetik, amennyiben (többek között) 50%-nál nagyobb tulajdonrésszel rendelkeznek egy olyan külföldi leányvállalatban, amely két lezárt üzleti évvel rendelkezik.

A támogatás feltétele eszközalapú beruházás megvalósítása vagy regionális szolgáltató központ létrehozása. A beruházás abban az esetben támogatható, ha Budapesten kívül valósul meg, ugyanakkor szükséges a fentiekben bemutatott leányvállalatnál keletkező osztalék Magyarországra történő visszautalása.

Eszköz alapú és munkahelyteremtő beruházások esetén a regionális intenzitási térkép szerinti támogatási intenzitás érhető el.

A támogatás főszabály szerint utófinanszírozott, ugyanakkor 30%-os mértékű előleg is igényelhető.

3. Eredmény alapú támogatás

A támogatást olyan nagyvállalatok vehetik igénybe, amelyek végső anyavállalatának konszolidált pénzügyi beszámolója szerinti éves árbevétele a vizsgált pénzügyi évet közvetlenül megelőző négy pénzügyi év közül legalább kettőben eléri vagy meghaladja a 750 millió eurónak megfelelő forintösszeget, a javaslat tehát a globális minimumadó hatálya alá eső vállalatok körét nevesíti.

A támogatás eszköz alapú és munkahelyteremtő beruházásokhoz igényelhető Budapesten kívüli településeken megvalósuló projektek esetében, amelyek beruházási volumene eléri az 55 millió eurót. A támogatás mértéke nem lehet magasabb, mint az éves beszámolóban kimutatott osztalékkal csökkentett adózás előtti eredmény 5 százaléka. A támogatás a beruházás befejezésétől számított 10 éven át vehető igénybe (természetesen előfeltétel a pozitív, osztalékkal csökkentett adózás előtti eredmény megléte).

4. Milyen további változások várhatóak a rendelet módosítás következtében?

A módosítás a jelenleg hatályban lévő támogatási konstrukciók vonatkozásában is érdemi változásokat eszközöl:

  • a) Regionális jogcímen igénybevett eszközalapú és munkahelyteremtő beruházások esetében a támogatási intenzitás megállapításakor a beruházási értékhatár a jelenlegi 100 millió euróról 110 millió euróra növekszik. A regionális támogatási térkép idei módosításával együtt ez azt jelenti, hogy bizonyos megyékben már az Európai Unió Bizottságának jóváhagyása nélkül akár 49,5 millió euró értékű maximális készpénztámogatás is elérhetővé válik.
  • b) K+F projektek esetében Budapesten a támogatási intenzitás 25% marad, azonban vidéki településeken 40%-ra emelkedik, ugyanakkor amennyiben a projekt alkalmazott(ipari) kutatást végzésére is irányul úgy az alkalmazott(ipari) kutatásra eső támogatási intenzitás az 50%-ot is elérheti. Fontos változás, hogy a támogatás maximális mértéke 25 millió euróra növekszik a jelenlegi 15 millió euró értékről.
  • c) Képzési támogatás esetében a maximális támogatási összeg 3 millió euróra emelkedik a jelenlegi 2 millió euróról
  • d) Kiegészítő energetikai (megújuló energetikai) beruházások esetében 45%-ra növekszik a maximális támogatási intenzitás 30%-ról és a maximálisan adható támogatás 30 millióra euróra módosul a jelenlegi 15 millió eurós értékhatárról.  
  • e) Bizonyos feltételek esetén megújuló energetikai támogatás (kiegészítő energetikai beruházás) esetén energiatermelés és tárolás, valamint a tárolás önállóan is támogathatóvá válik, valamint bioüzemanyag, folyékony bio-energiahordozó, biogáz, biomassza és megújuló hidrogén előállításhoz és tároláshoz is nyújtható.

5. Mi a rendelet módosítás státusza, mikor lép hatályba?

A KKM 2023. december 11.napján tette közzé a tervezetet, a közzétételtől számított 8 napon belül lehet észrevételt tenni (2023. december 19., kedd). A módosítás a Magyar Közlönyben való megjelenést követő napon lép hatályba, az idei évben történő kihirdetés nem kizárt, különösen azért mivel a módosítási javaslat több rendelkezés hatályba lépési dátumaként 2024. január 1. napját jelöli meg.