Az EUDR: Új kötelezettségek a vállalatok számára – felkészülés 2025-re
Az EUDR: Új kötelezettségek a vállalatok számára – felkészülés 2025-re
Számos vállalat jelentős kihívások elé kerül, mert alig pár hónap alatt kell felkészülni az EU Erdőirtási Rendeletnek való megfelelésre. Aki ezt elmulasztja, jelentős bírsággal, termékek elkobzásával számolhat. Milyen termékek érintettek? Kikre hatályos a jogszabály? Milyen szankciókkal kell számolni nem teljesítés esetén? Hogyan kell felkészülni a jogszabályi megfelelésre? Cikkünk erről szól.
Az erdőirtás és erdőpusztulás világszerte kritikus méreteket öltött: 1990 és 2020 között 420 millió hektár erdő tűnt el, ami több mint az Európai Unió teljes területe (FAO. Global Forest Resources Assessment 2020: Key findings). Az EU fogyasztása jelentős mértékben hozzájárul ehhez a folyamathoz, elsősorban a szarvasmarha, a kakaó, a kávé, a szója, az olajpálma, a gumi és a fa alapú termékek keresletén keresztül. Válaszul erre született meg az (EU) 2023/1115 rendelet, az erdőirtásmentes termékekről szóló szabályozás (EUDR), amelynek célja, hogy az európai piacra csak erdőirtásmentes és jogszerűen előállított termékek kerülhessenek.
A rendelet kötelező alkalmazásának időpontja a vállalat méretétől és alapításának dátumától függ. 2025. december 30-tól minden a rendelet hatálya alá eső nagyvállalatnak és középvállalkozásnak, valamint a 2021. január 1. után alapított mikro- és kisvállalkozásoknak meg kell felelni a kötelezettségeknek. Haladékot kizárólag azok a mikro- és kisvállalkozások kapnak, amelyek 2020. december 31-ig jöttek létre; számukra a rendelet előírásai 2026. június 30-tól lesznek kötelezők. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy bizonyos fa- és fatermékek esetében nincs halasztás: ezeknél a vállalatmérettől függetlenül 2025. december 30-tól alkalmazni kell az EUDR rendelkezéseit.
Az EUDR széles körben érinti az élelmiszeripart a csokoládégyártóktól a kávépörkölőkön át a hús- és szójaipar szereplőiig; a kozmetikai ipart, amelyben a pálmaolaj és származékai meghatározó alapanyagként jelennek meg; az autóipart és a logisztikát, ahol a gumiabroncsok és gumialapú termékek révén keletkezik érintettség; valamint a fa- és papíripart, amelyben a nyers fától kezdve a bútorokon át egészen a nyomdai termékekig számos áru tartozik a rendelet hatálya alá. ((EU) 2023/1115 I. melléklet)
A szabályok megsértése súlyos következményekkel járhat. A pénzbírság akár a vállalat előző évi EU-s árbevételének 4%-át is elérheti, és szükség esetén kiegészíthető az illegálisan szerzett gazdasági előny mértékéig. Emellett elkobozhatják a termékeket, elvonhatják a bevételeket, sőt, a vállalatok akár ideiglenesen kizárhatók a közbeszerzésekből és a közfinanszírozási lehetőségekből A hatóságok nyilvánosságra hozhatják az érintett cégek nevét és a kiszabott szankciókat, ami komoly reputációs kockázatot is jelent. ((EU) 2023/1115 25.cikk)
Mit kell tenni a vállalatoknak a megfelelés érdekében? A gyakorlatban a jogszabályi megfelelés azt jelenti, hogy csak olyan érintett termékeket hozhatnak forgalomba vagy exportálhatnak, amelyekről igazolható, hogy erdőirtásmentes területen, az előállító ország jogszabályainak megfelelően készültek, és amelyekhez termékenként benyújtották az úgynevezett kellő gondossági nyilatkozatot (DDS). Ez a nyilatkozat elektronikus formában, az Európai Bizottság által létrehozott TRACES NT információs rendszeren keresztül történik, visszakövethető módon.
A rendszer alapja az adatgyűjtés: a vállalatoknak többek között a termékek leírását, mennyiségét, az előállító országot, a termőterületek pontos geolokációs adatait, valamint a beszállítói láncban részt vevő szereplők adatait kell összegyűjteniük és öt évig megőrizniük. Az adatokra építve kockázatértékelést kell végezniük, amely során figyelembe kell venni az előállító ország kockázati besorolását, az erdőirtás gyakoriságát, a beszállítói információk megbízhatóságát, az ellátási lánc összetettségét, valamint a korrupció és okmányhamisítás kockázatát. Ha a kockázat nem elhanyagolható, kockázatcsökkentő intézkedéseket – például további dokumentáció bekérését, független auditok elvégzését vagy beszállítói kapacitásépítést – kell alkalmazniuk. ((EU) 2023/1115 4. cikk)
Tekintettel a feladat mélységére, komplexitására nagyon szűkös a 2025 év végi határidő, ezért érdemes a felkészülést mielőbb megkezdeni.
Tanácsadóként nemzetközi hálózatunk révén hozzáférést biztosítunk a legfrissebb uniós gyakorlatokhoz, és komplex szemléletben közelítjük meg az EUDR-megfelelést: a jogi előírások betartása mellett ügyfeleink fenntarthatósági értékteremtését is támogatjuk. Minden projektünket testreszabott megoldásokkal építjük fel, figyelembe véve a vállalat méretét, iparágát és kockázati kitettségét, a gyakorlati támogatástól – például adatgyűjtési folyamatok és dokumentációs rendszerek kiépítésétől – egészen a TRACES NT nyilatkozat előkészítéséig.
Az erdőirtás és erdőpusztulás világszerte kritikus méreteket öltött: 1990 és 2020 között 420 millió hektár erdő tűnt el, ami több mint az Európai Unió teljes területe (FAO. Global Forest Resources Assessment 2020: Key findings). Az EU fogyasztása jelentős mértékben hozzájárul ehhez a folyamathoz, elsősorban a szarvasmarha, a kakaó, a kávé, a szója, az olajpálma, a gumi és a fa alapú termékek keresletén keresztül. Válaszul erre született meg az (EU) 2023/1115 rendelet, az erdőirtásmentes termékekről szóló szabályozás (EUDR), amelynek célja, hogy az európai piacra csak erdőirtásmentes és jogszerűen előállított termékek kerülhessenek.
A rendelet kötelező alkalmazásának időpontja a vállalat méretétől és alapításának dátumától függ. 2025. december 30-tól minden a rendelet hatálya alá eső nagyvállalatnak és középvállalkozásnak, valamint a 2021. január 1. után alapított mikro- és kisvállalkozásoknak meg kell felelni a kötelezettségeknek. Haladékot kizárólag azok a mikro- és kisvállalkozások kapnak, amelyek 2020. december 31-ig jöttek létre; számukra a rendelet előírásai 2026. június 30-tól lesznek kötelezők. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy bizonyos fa- és fatermékek esetében nincs halasztás: ezeknél a vállalatmérettől függetlenül 2025. december 30-tól alkalmazni kell az EUDR rendelkezéseit.
Az EUDR széles körben érinti az élelmiszeripart a csokoládégyártóktól a kávépörkölőkön át a hús- és szójaipar szereplőiig; a kozmetikai ipart, amelyben a pálmaolaj és származékai meghatározó alapanyagként jelennek meg; az autóipart és a logisztikát, ahol a gumiabroncsok és gumialapú termékek révén keletkezik érintettség; valamint a fa- és papíripart, amelyben a nyers fától kezdve a bútorokon át egészen a nyomdai termékekig számos áru tartozik a rendelet hatálya alá. ((EU) 2023/1115 I. melléklet)
A szabályok megsértése súlyos következményekkel járhat. A pénzbírság akár a vállalat előző évi EU-s árbevételének 4%-át is elérheti, és szükség esetén kiegészíthető az illegálisan szerzett gazdasági előny mértékéig. Emellett elkobozhatják a termékeket, elvonhatják a bevételeket, sőt, a vállalatok akár ideiglenesen kizárhatók a közbeszerzésekből és a közfinanszírozási lehetőségekből A hatóságok nyilvánosságra hozhatják az érintett cégek nevét és a kiszabott szankciókat, ami komoly reputációs kockázatot is jelent. ((EU) 2023/1115 25.cikk)
Mit kell tenni a vállalatoknak a megfelelés érdekében? A gyakorlatban a jogszabályi megfelelés azt jelenti, hogy csak olyan érintett termékeket hozhatnak forgalomba vagy exportálhatnak, amelyekről igazolható, hogy erdőirtásmentes területen, az előállító ország jogszabályainak megfelelően készültek, és amelyekhez termékenként benyújtották az úgynevezett kellő gondossági nyilatkozatot (DDS). Ez a nyilatkozat elektronikus formában, az Európai Bizottság által létrehozott TRACES NT információs rendszeren keresztül történik, visszakövethető módon.
A rendszer alapja az adatgyűjtés: a vállalatoknak többek között a termékek leírását, mennyiségét, az előállító országot, a termőterületek pontos geolokációs adatait, valamint a beszállítói láncban részt vevő szereplők adatait kell összegyűjteniük és öt évig megőrizniük. Az adatokra építve kockázatértékelést kell végezniük, amely során figyelembe kell venni az előállító ország kockázati besorolását, az erdőirtás gyakoriságát, a beszállítói információk megbízhatóságát, az ellátási lánc összetettségét, valamint a korrupció és okmányhamisítás kockázatát. Ha a kockázat nem elhanyagolható, kockázatcsökkentő intézkedéseket – például további dokumentáció bekérését, független auditok elvégzését vagy beszállítói kapacitásépítést – kell alkalmazniuk. ((EU) 2023/1115 4. cikk)
Tekintettel a feladat mélységére, komplexitására nagyon szűkös a 2025 év végi határidő, ezért érdemes a felkészülést mielőbb megkezdeni.
Tanácsadóként nemzetközi hálózatunk révén hozzáférést biztosítunk a legfrissebb uniós gyakorlatokhoz, és komplex szemléletben közelítjük meg az EUDR-megfelelést: a jogi előírások betartása mellett ügyfeleink fenntarthatósági értékteremtését is támogatjuk. Minden projektünket testreszabott megoldásokkal építjük fel, figyelembe véve a vállalat méretét, iparágát és kockázati kitettségét, a gyakorlati támogatástól – például adatgyűjtési folyamatok és dokumentációs rendszerek kiépítésétől – egészen a TRACES NT nyilatkozat előkészítéséig.