Hatékony változásmenedzsment – Hogy lehet sikeres a szervezeti átalakulás?

A szervezeti vezetők és alkalmazottak napjainkban egyre gyakrabban tapasztalják az olyan újonnan megjelenő technológiák transzformatív erejét, mint például a generatív mesterséges intelligencia. A szervezeti átszervezések, fúziók és felvásárlások, valamint az új szolgáltatásnyújtási modellek bevezetése által előidézett bizonytalanság instabil időszakokhoz vezethet, és elterelheti a munkaerő figyelmét az üzleti szükségletek teljesítéséről.

A felsővezetés jól ismeri, hogy ezek az átalakítások mennyire megzavarhatják az alkalmazottak munkamorálját és az operatív célok megvalósítását. Bár a kialakult folyamatok, struktúrák és kultúrák átalakítása szükségszerű, a legújabb tanulmányok azt bizonyítják, hogy a változtatási kezdeményezéseknek csak 34%-a sikeres.

A szervezeti átalakítás során előre kell gondolkodni azon, hogy mit kell bevezetni, hogyan lehet elkerülni a jelentős akadályokat, és még azt is előre kell látni, hogy mikor kell irányt változtatni, ha a kezdeti megközelítés nem hozza meg a várt eredményeket.

A BDO Canada által szemléltetett változási folyamat célja, hogy maximalizálja a szervezeten belüli elfogadást, és gyorsabban megvalósítsa az átalakulásból származó előnyöket. Javult az alkalmazottak morálja, nőtt a termelékenység, az ügyfelek elégedettsége, a szervezet teljesítménye, és zökkenőmentesebbé vált a kívánt célok elérése.

A folyamat tervezésekor a cél az volt, hogy az elősegítse a pozitív kultúra kialakulását és fenntartható változást hozzon létre az átalakulás emberi aspektusának előtérbe helyezésével, amely magában foglalja a munkavállalók elkötelezettségét, a képzést és a támogatást. Egyértelmű ütemtervet is biztosít a változás folyamatának irányításához, valamint annak biztosításához, hogy minden szükséges erőforrás és támogatás rendelkezésre álljon. A három alapvető elem kombinálásával a szervezetek növelhetik a sikeres átalakulás valószínűségét.

A vezetőség által kitűzött célok

Minden üzleti átalakulás során a vezetői csapat kritikus szerepet játszik abban, hogy meghatározza az egész szervezet számára az alaphangot és az irányt. A példamutatással, az egyértelmű kommunikációval és támogatással, valamint a kívánt viselkedésformák modellezésével segíthetnek a bizalom kiépítésében és a munkavállalók motiválásában, hogy elfogadják a változást.

A bizalom és a kölcsönös elismerés megteremtéséhez elengedhetetlen annak megértése, hogy miért van szükség a változásra, és az átmenet támogatása. A céloknak világosnak, tömörnek és mérhetőnek kell lenniük. A sikeres együttműködés megkívánja az érdekelt felek hozzájárulását a szervezet egész területéről. Ez biztosítja, hogy a célok összhangban legyenek a vállalat általános stratégiájával és jövőképével, és hogy mindenki egyetért a kitűzött irányvonallal.

A munkavállalók bevonása

Tanulmányok szerint a szervezetek több mint 80%-a felülről lefelé irányítja a változásokat, de érdemes megjegyezni, hogy ez a megközelítés nem mindig a leghatékonyabb. A szervezetek 34%-ról 58%-ra növelhetik a változás sikerének valószínűségét a munkatársak bevonásával. A munkavállalók bevonása a szervezeti átalakulás kritikus eleme. Segít a szervezeteknek megérteni a munkaerő jelenlegi helyzetét, beleértve a készségeiket, motivációikat és törekvéseiket. E folyamat révén azonosítjuk a potenciális akadályokat és a fejlesztési lehetőségeket, lehetővé téve egy pozitívabb és produktívabb munkakörnyezet kialakítását. Nem lehet alábecsülni a munkavállalói vélemények összegyűjtésének értékét a változási folyamat során.

A célok megvalósításának aktív mérése

Alapvető fontosságú, hogy megértsük, mit jelent a siker a szervezet számára, és hogyan mérhetjük azt az átmenet során. A teljesítménymutatók rendszeres felülvizsgálatával a szervezetek elvégezhetik a szükséges kiigazításokat és fejlesztéseket a változás folyamatában, végső soron növelve a sikeres átalakulás valószínűségét. Az aktív mérés átláthatóságot és elszámoltathatóságot is biztosít, ami segít az érdekelt felek bizalmának kiépítésében.

A változás sikeres megvalósítása

A BDO Canada tapasztalatai egybehangzóan azt mutatják, hogy a fenti három tényező beépítésével a szervezetek hatékonyemberközpontúfenntartható és pozitív változást érhetnek el. A képlet valamennyi szempontja szükséges az átalakítás sikeres eredményének eléréséhez, valamint a munkavállalók viselkedésében bekövetkező valódi és alapvető változáshoz.

 

Ismerje meg a BDO Magyarország szolgáltatásait! Felmerülő kérdések esetén kérjük keressen minket az office@bdo.hu e-mail címen!