Beszámolók kötelező formái 2025-ben
Beszámolók kötelező formái 2025-ben
A pénzügyi beszámolókészítés a vállalkozások számára alapvető jogszabályi kötelezettség, amely biztosítja a vállalat pénzügyi helyzetének átlátható és megbízható bemutatását. A 2025-ben életbe lépő módosítások célja a beszámolókészítés egyszerűsítése, az adminisztratív terhek csökkentése, miközben továbbra is garantálják a pénzügyi információk érthetőségét és hitelességét. A beszámoló kötelezői formáit és tartalmi elemeit a 2000. évi C. törvény a számvitelről (továbbiakban: Sztv.) szabályozza.
Beszámolók formái
A törvény megkülönböztet négy nagy kategóriát attól függően, hogy mekkora a cég mérete, azaz milyen mutatószámok vonatkoznak rá:
-
Mikrovállalkozások (mikrogazdálkodók) beszámolója:
Ezek a kis cégek két egymást követő évben akkor készíthetnek mikrogazdálkodói egyszerűsített éves beszámolót, ha a következő három mutatóból (mérlegfőösszeg, árbevétel, átlagos létszám) kettő nem haladja meg az alábbi értékeket:
-
Mérlegfőösszeg: 150 millió forint
-
Éves nettó árbevétel: 300 millió forint
-
Átlagosan foglalkoztatottak száma: 10 fő
Összehasonlítás az éves beszámolóval:
Jellemző |
Mikrovállalkozások beszámolója |
Éves beszámoló |
Szabályozás |
Kormányrendelet alapján, kötött szabályok |
Számviteli törvény szerint |
Kiegészítő melléklet |
Nem kötelező |
Kötelező |
Üzleti jelentés |
Nem kötelező |
Kötelező |
Könyvelési szabályok |
Szűkebb választási lehetőség, kötött számviteli előírások, speciális szabályok a céltartalékra, értékvesztésre, elhatárolásra |
Rugalmasabb, részletesebb elszámolások |
-
Egyszerűsített éves beszámoló:
Ez már egy nagyobb kategória, amelybe a kis- és középvállalkozások tartoznak. Ha két egymást követő évben a mutatók közül bármelyik kettő kisebb az alábbiaknál, akkor az egyszerűsített éves beszámolót választhatják:
-
Mérlegfőösszeg: 2 milliárd forint
-
Éves nettó árbevétel: 4 milliárd forint
-
Átlagosan foglalkoztatottak száma: 50 fő
Összehasonlítás az éves beszámolóval:
Jellemző |
Egyszerűsített éves beszámoló |
Éves beszámoló |
Részletesség |
Kevésbé részletes, összevont adatokat tartalmaz |
Részletes |
Kiegészítő melléklet |
Kevésbé részletes, összevont adatok tartalmaz, nem kötelező cash flow kimutatást készíteni |
Részletesebb bemutatási követelményekkel rendelkezik, (pl. Cash flow kimutatást is tartalmaznia kell) |
Üzleti jelentés |
Nem kötelező |
Kötelező |
-
Éves beszámoló:
A nagyobb cégek számára kötelező a részletes, éves beszámoló elkészítése, ha a fentiek közül legalább kettő az egyszerűsített éves beszámoló esetében megadott határértékeket meghaladja.
-
Összevont (konszolidált) éves beszámoló:
Olyan vállalatnak kell készítenie összevont (konszolidált) éves beszámolót, amely valamely vállalatcsoportban anyavállalatként szerepel és rendelkezik legalább egy leányvállalattal. Mentesül ez alól a kötelezettség alól, ha maga is leányvállalatnak minősül és a fölérendelt anyavállalat készíti a konszolidált beszámolót (Sztv. 116. §), ezenkívül akkor nem kell összevont beszámolót készítenie, ha a két egymást követő év átlagában a következő három mutatóból bármelyik kettő nem haladja meg az alábbi értékeket:
-
Mérlegfőösszeg: 10 milliárd forint
-
Éves nettó árbevétel: 20 milliárd forint
-
Átlagosan foglalkoztatottak száma: 250 fő
Miért is fontos mindez?
Minél nagyobb a vállalkozás, annál részletesebben kell bemutatnia a gazdálkodását. Ez a törvényes megfelelés mellett azt is jelenti, hogy a befektetők, partnerek, és más érintettek valós képet kapnak a cégről.
Mi változott 2025-ben?
2025-től a határértékek megemelkedtek, így sok cégnél egyszerűbb lett a beszámolókészítés:
-
A mikrogazdálkodóknál például a mérlegfőösszeg határa 100 millióról 150 millióra, az árbevétel 200 millióról 300 millió forintra nőtt, a létszámhatár pedig 10 fő maradt.
-
Az egyszerűsített éves beszámoló felső határai is változtak a mérlegfőösszegnél 1,2 milliárdról 2 milliárdra, árbevételnél 2,4 milliárdról 4 milliárd forintra, a létszámhatár pedig megmaradt 50 fő.
-
Az összevont (konszolidált) éves beszámoló értékhatárai mérlegfőösszegnél 6 milliárd forintról 10 milliárdra, árbevételnél 12 milliárdról 20 milliárdra emelkedtek, míg a létszámhatár itt is megmaradt az eddigi 250 fő.
Ez nagy könnyebbség a kisebb cégeknek, kevesebb adminisztráció és gyorsabb ügyintézés jelent.