Áfa egyszerűen: amit minden tartalomgyártónak tudnia kell

Cikksorozatunk előző részeiben már bemutatásra került, hogyan adózik az online tartalomgyártásból származó bevétel. Most egy sokakat érintő területre térünk rá: az áfa világára. Mikor kell áfát fizetni? Mit jelent az alanyi mentesség? Hogyan kerülhetők el a leggyakoribb hibák? Ez cikksorozatunk harmadik része, amivel az influenszerek adózási kérdéseinek utolsó nagy puzzle-darabját is a helyére tesszük.

Általános forgalmi adó törvény rendelkezései egy éves összeghatár elérése alatt, alanyi adómentességet biztosítanak a magánszemély adózó számára. Ennek megfelelően a tartalomgyártókat, influenszereket az általános forgalmi adó („áfa”) kérdése akkor érinti, ha a jövedelmük egy év alatt eléri vagy meghaladja a 12 millió forintos határt (ún. alanyi adómentesség éves limitje). Ezen összeghatár felett kötelező áfaalannyá válni, ami azt jelenti, hogy az online vagy offline bevételek után 27%-os általános forgalmi adót kell felszámítani, bevallani, illetve befizetni.

Áfás ügyletnek számít a szponzorált posztok díja, céges reklámszerződés, digitális termékek értékesítése vagy szolgáltatás (pl. konzultáció, online oktatás). Az áfa összegét közvetetten a vevő fizeti meg, de az adózónak szükséges elkészíteni a bevallást és befizetni a NAV felé. Az adózó szempontjából levonhatók a költségek áfája is, csökkentve az áfa kötelezettségét, azonban a gyakorlatban ennek köszönhetően az adminisztráció terjedelmesebb és pontos analitika vezetését követeli meg.

Fontos megjegyezni, hogy automatikus áfamentesség abban az esetben sincs, ha az influenszer Kata adózási formát választ, azaz, a 12 millió forintos limitet átlépve ő is áfaalannyá válik. Az áfa bevallásának és megfizetésének elmulasztása (például, ha az adózó nem állít ki áfás számlát az adóköteles bevétele után) komoly bírságokat vonhat maga után.

Alanyi adómentesként érdemes figyelni az évközi bevételek összegét, és időben váltani áfaalanyiságra, ha szükséges. Nagyobb, rendszeres online jövedelem esetén célszerű könyvelőt vagy adótanácsadót bevonni, az áfa miatti adminisztrációs hibák, illetve a NAV szankciók elkerülése érdekében.

Az online tartalomgyártásból származó bevételek adózása összetett terület, ahol a személyi jövedelemadótól az áfáig többféle kötelezettség merülhet fel. A megfelelő adózási forma kiválasztása, a bevételek pontos nyilvántartása és az áfa­kötelezettségek időben történő teljesítése elengedhetetlen ahhoz, hogy elkerülhetők legyenek a későbbi bírságok és adminisztrációs nehézségek. Célszerű már a tevékenység megkezdésekor áttekinteni az adózási lehetőségeket, és szükség esetén szakértő bevonásával kialakítani a legkedvezőbb és legbiztonságosabb megoldást. Így a tartalomgyártó a pénzügyi kötelezettségek helyett a tényleges alkotómunkára tudja összpontosítani az energiáit.